Filmul „Oppenheimer” a câștigat șapte premii, printre care cele pentru cel mai bun film, regizor și actor, la cea de-a 77-a ediție a Premiilor Academiei Britanice de Film, consolidându-și astfel statutul de favorit pentru premiile Oscar de luna viitoare, potrivit AP.
Fantezia gotică „Poor Things” a luat cinci premii, iar drama Holocaustului „The Zone of Interest” a obținut trei premii.
Cineastul de origine britanică Christopher Nolan a obținut primul său BAFTA pentru cel mai bun regizor pentru „Oppenheimer”, iar interpretul irlandez Cillian Murphy a câștigat premiul pentru cel mai bun actor pentru interpretarea fizicianului J. Robert Oppenheimer, părintele bombei atomice.
Murphy a declarat că a fost recunoscător pentru că a jucat un personaj atât de „colosal și complex”.
Nolan a menționat că armele nucleare sunt „un subiect nihilist și filmul reflectă inevitabil acest lucru”, spunând susținătorilor filmului: „Vă mulțumesc că v-ați asumat ceva întunecat”.
Emma Stone a fost desemnată cea mai bună actriță pentru rolul sălbaticei și sprintenei Bella Baxter din „Poor Things”, o extravaganță vizuală în stil steampunk care a câștigat premii pentru efecte vizuale, design de producție, machiaj și coafură și design de costume.
„Oppenheimer” a avut un număr de 13 nominalizări, dar a ratat recordul de nouă trofee, stabilit în 1971 de „Butch Cassidy and the Sundance Kid”.
A câștigat cursa pentru cel mai bun film împotriva filmelor „Poor Things”, „Killers of the Flower Moon”, „Anatomy of a Fall” și „The Holdovers”. „Oppenheimer” a mai obținut trofee pentru montaj, cinematografie și coloană muzicală, precum și premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Robert Downey Jr. care l-a interpretat pe șeful Comisiei pentru Energie Atomică, Lewis Strauss.
Da’Vine Joy Randolph a fost desemnată cea mai bună actriță în rol secundar pentru rolul unei bucătărese de la internat în „The Holdovers” și a declarat că simte „o responsabilitate pe care nu o iau ușor” de a spune poveștile unor persoane subreprezentate, precum personajul ei Mary.
„Oppenheimer” s-a confruntat cu o concurență acerbă în ceea ce este considerat un an de epocă pentru cinematografie și un sezon al premiilor energizat de sfârșitul grevelor actorilor și scenariștilor care au blocat Hollywood-ul timp de luni de zile.
„The Zone of Interest”, un film produs de britanici și filmat în Polonia, cu o distribuție în mare parte germană, a fost desemnat atât cel mai bun film britanic, cât și cel mai bun film care nu este în limba engleză – o premieră – și a primit premiul pentru sunet, care a fost descris ca fiind adevărata vedetă a filmului.
Drama tulburătoare a lui Jonathan Glazer are loc într-o casă de familie aflată chiar lângă zidurile lagărului de exterminare de la Auschwitz, ale cărui orori sunt mai degrabă auzite și sugerate decât văzute.
„Zidurile nu sunt o noutate de dinainte sau de după Holocaust, iar acum pare crud că ar trebui să ne pese de oamenii nevinovați care sunt uciși în Gaza, Yemen, Mariupol sau Israel”, a declarat producătorul James Wilson. „Vă mulțumim că recunoașteți un film care ne cere să ne gândim în aceste spații”.
Documentarul despre războiul din Ucraina „20 Days in Mariupol”, produs de The Associated Press și PBS „Frontline”, a câștigat premiul pentru cel mai bun documentar.
Chernov a declarat că povestea orașului și a căderii sale sub ocupația rusă „este un simbol al luptei și un simbol al credinței. Vă mulțumim pentru că ne-ați dat putere vocii noastre și haideți să continuăm să luptăm”.
Premiul pentru scenariu original a revenit dramei judiciare franceze „Anatomy of a Fall”. Filmul despre o femeie judecată pentru moartea soțului ei a fost scris de regizoarea Justine Triet și de partenerul ei, Arthur Harari.
„Este o ficțiune, iar noi ne descurcăm rezonabil”, a glumit Triet.
Cord Jefferson a câștigat premiul pentru scenariu adaptat pentru filmul satiric „American Fiction”, despre luptele unui romancier afro-american.
Jefferson a declarat că speră ca succesul filmului „poate că îi va face să se răzgândească pe cei care se ocupă de aprobarea filmelor și a emisiunilor TV, le va permite să fie mai puțin fericiți în fața riscului”.